Anna träning tis+ons

Igår åkte jag på P till LL och red för Anna där. Vi tränade mkt basic-övningar, ffa övergångar trav-galopp-trav på rakt spår. Där fick jag tänka motställd sluta med målet att han ska vara rakare - vilket gjorde det hela jobbigt hehe. Men det funkade riktigt bra! Man märkte att han tyckte det var jobbigt eftersom fattningarna blev tröga som mormors hosta (som Anna brukar säga) men det gav resultat! Så nu ska jag ut och öva! Vet att Sten Lindgren brukar träna styrka lite så på sina hästar, ha de i tex högersluta (fast utan tillbakadragen vä skänkel) in i en vänsterfattning. Det ska vi öva på!

Idag åkte jag med R hem till Anna (i spöregnet, men vad gör man inte!) Vi gjorde lite samma sak, bogarna in och rumpa ut tänk hela tiden. R tyckte det var superjobbigt, men han kom oxå igång fint! På honom ska jag laborera lite med farten och ffa tempot utan att han ändrar rytmen. Sätta  honom i en övning och sen låta honom gå i den och knixa hur mkt han vill med kroppen tills han hittar ett läge han vill gå i själv - oavsett vart nosen är. Ska bli spännande! En övning är tex motställd öppna, vilket var mkt svårt i vänstervarv eftersom han från början inte fick med sig högerbogen in, och att motställa då var lite svårt eftersom han då inte fick med ngt in. Och vänsterställa så flöt högerbog iväg, så en väldigt rak öppna helt enkelt. Sen red vi mkt på volt i långsamt tempo och prövade att sätta honom lite på bakdelen - funkade bra. Och tänka bogar in, rumpa ut i början (vilket genererade en del kickar från R, det var ju jobbigt!) Men han jobbade riktigt bra! Blev trött, men ibland måste man testa gränserna lite, och nu vet jag lite mer vart de går. Har ju ganska så precis "haft" honom i 2 månader.
Men Anna tyckte han var fin och lös i rygg och rumpa iaf :)

P skrittades ut idag, imorgon ska vi ut och öva fattningar, och R får skrittas i skogen och gå bort träningsvärk, som han förmodligen har :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0