Skadad häst :(

har inte skrivt på ett tag, har varit fullt upp i stallet med G som blev sparkad allvarligt i torsdags fm och fick åka akut in till Ulltuna. Hon fick in rejäl kick på framsida höger has (bak) med ett rejäl fick ner, ca 4 cm samt 2 cm inåt. Som tur är verkade inget vara brutet/av på röntgen, men på ultraljud var det för svullet och massa gasfickor så man kunde inte se om det var ngn senskada. Men veterinären tyckte sig tyvärr kunna känna ett litet jack på senan:( Se det resulterade i massa stygn, samt ett dräneringsrör genom såret så att det inte samlas skit i fickan som bildas. Sedan ett bandage enda upp till bakknät. Dräneringsröret ska ut imorgon, Karin Collin kommer ut och gör det, och sedan ska stygnen bort om 14 dagar (from torsdagen då) och då kommer veterinären från Ulltuna ut och gör det samt ska ta ett nytt ultraljud för att se hur senan ser ut. Undertiden så är det Metacam som gäller samt 40ml penicillin per dag i totalt 7 dagar, så tom torsdag då. Och boxvila/sjukhage.
Men fasen vad snäll hon är G!!!!!!! Hon var guld på Ulltuna, inte ngn ryckning eller så och hon är vrålsnäll att spruta - nästan så Metacamen är jobbigare ;)

Ja, P då. Jo, hoppträningen i onsdags gick väl sådär - han kändes lite framtung och oengagerad. Vi hoppade lite svängar, ska se om jag får till en skiss sen. I tisdags red vi ut i skogen, sedan lite på banan. Han var lite låg och framtung redan då, kanske tränignsvärk från galoppen?
I torsdags fick han vila. I Fredags var en kursare till mig ute och vi red ut (jag fick låna Emil), sedan red vi lite på banan, hon fick även hoppa lite. Jag tyckte hon red honom väldigt bra för att vara första gången! Han är välriden, vilket gör att han visar väldigt tydligt när man gör ngt han inte är van vid, men hon snappade snabbt grejen :) Några fler gånger så kan det bli riktigt bra!! Han är en super läromästare på de sättet, man kan inte göra fel får då säger han till! Idag så var vi ute och klättrade lite, imorgon ska jag försöka komma iväg till ridhuset, eller ska se om man får rida på deras utebana som är mkt större än vår så man kan sträcka ut lite :)

Eventuellt ska jag få låna en häst i höst, men det är inte helt hundra än, vi ska pröva nu under våren och se om vi funkar ihop (har ridit honom förrut, men mer sporadiskt), och funkar det så kommer han till mig i sommar! Men mer info kommer allt eftersom!

Red en Roffe träning på Trulle i torsdags med, skiss därifrån kommer oxå! Det kändes att jag inte var inne i Trulle-tempo i början, gick faktiskt riktigt dåligt, han rev pga min dåliga ridning, men efter ett tag kom vi ifatt varandra och i slutet gick det mkt bra hopp/rid mässigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0