Sammanfattning av veckan hittills

Har haft min pojkvän hos mig de senaste dagarna, så det har blivit lite mindre bloggande då :) Men här kommer en sammanfattning:

Tisdag
Red P på banan på Pessoa bettet, kändes sådär han var ganska pigg. Hade ställt upp två block på en volt med 1 språng mellan, gick hyfsat tillslut. Red ut och klättrade lite med mor innan oxå.
På kvällen red jag Trulle för Anna AE, och det gick riktigt bra. Tränade på att han honom rak samt ett högre grundtempo! Med tanke på att ha ett högre grundtempo från början så red vi (längs spåret) en volt efter hörnet, sedan "gasa" på långsidan och in på en volt innan kortsidan utan att bromsa och låta volten bromsa galoppen, och sedan gasa på framåt igen på kortsidan. Detta är en jättebra övning då man inte får/kan hålla på att bromsa med handen, utan får låta vägen korta upp galoppen. Det viktiga är att tänka på att ha samma takt hela tiden, oavsett om stegen är 4 m eller 2,5 m - det ska vara samma takt - vilket har varit ngt som Anna kört hårt med på sista tiden och som är väldigt svårt faktiskt. Ffa själv tycker jag...

Onsdag
Jimmy, sadeldoktorn, var ute till LL och kollade P och Trulles sadlar. Ps behövdes stoppas om/upp lite i framkant och sedan var det bra. Trulles låg bra tror jag, Lotta skulle fundera lite om att köpa en ny eller begagnad.
Passade på att rida P i LLs ridhus oxå - han kändes mkt fin!! Mer luftig och framåt än på banan hemma (inte så konstigt pga underlaget, han var tom lite tjock i bakbenen i morse, tror jag sak ta det lugnare på bananh emma i fortsätningen) och glad:) Ställde upp en liten serie med bom - block - bom - block - bom med 3 m mellan på ena långsidan (dvs studs) samt två bommar på marken på andra med 16 m där jag varierade 4 el 5 språng. Red på pessoa-bettet (sånt 3delat som låser sig) igen, och det kändes bättre än igår. Tycker nästan han suger i hö tygel på det istället för vä tygel som på det andra. Kan vara bra att variera då.
Grisen hade tydligen rullat sig rejält på em hälsade mor.... ;)

Imorgon ska jag nog rida ut, kanske blir en lite galoppsväng för att få bort lite energi från honom och innan jag åker bort :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0