Gott Nytt År!

Jaha, sista dagen på 2009, året har gått så jäkla fort!

I förrgårr åkte jag med vicky till brantshammar med P, travade lite travbommar som gick strålande! dock blev han snäppet överexalterad på galoppbommarna, hehe... hade 3 bommar med 3 m imellan, sedan 6m och sedan 3 bommar till med 3 m imellan, och han hade toktrångt! haha! vickys häst klarade det dock galant

Igår skrittade vi ut en sväng och travade lite, ska se om P hinner med till ridhuset idag igen, men G har första prio där! Ska iaf dit med karin och vicky efter lunch... hästarna får gå in redan vid lunch idag, pga alla smällare...
Pondus blev tömkörd igår, tror jag ska ta ut honom barbacka på en skrittur idag bara, och tömköra igen imorgon på eftermiddagen... G ska gör ngt imorgon, hon har vilat två dagar nu (hon hatar halkan så rida ut är inte så jättekul.. som att sitta på en fiolsträng trots broddat....)

Diskussions fråga: 4-broddat eller 2-broddat?

Själv har jag ALDRIG mer 4-broddat på P, och andra bara blindbroddar i tårna isf... P hade det en vinter och gjorde ett drygt 1 cm hål rätt ner i kronrande... En annan häst jag hoppar har skurit upp sig i karleden pga detta (henne övertalade jag till att inte ha isbrodd i tårna bak iaf...). Jag anser oxå att 4broddat vid hoppning kan vara farligt, eftersom man förlorar ännu mer av det naturliga glidmomentet som hästarna behöver i landninge, det tar liksom tvärstopp i kotlederna, vilket inte kan vara bra någonstans... Man säger ju att när hästen hoppar 1m så är vikten på det framben den landar först på 1 ton! Tänk dig 1 ton och tvärnit i alla ligament, leder, muskler...

Ska man ha 4broddat är boots ett måste! Är det ishalka kan jag fårstå folk som har det (och argumentet för 4broddat är ju att vinkel på hoven inte ändras....) Men hur ofta går hästarna på så hårt underlag att broddarna inte sjunkler igenom? Ofta står det ju i boxen eller i hagen, och där är det hyffsta mjukt så att broddaran sjunker igenom och jag tror inte att isbrodd påverkar så mkt (2 cm gräsbrodd, då håller jag med men hur ofta låter man hästarna stå med det?)

Och ALLTID elitbrodd, aldrig vanliga isbroddar model hööks, eftersom de slits ner och bildar en vass pigg som hästarna kan göra sig illa rejält på!

Vad har ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0